Fundusze unijne a pomoc publiczna - kilka uwag na kanwie wezwania Komisji Europejskiej
W zasadzie to nic nowego nie wnosi, jednak z zaciekawieniem
przeczytałem notatkę dotyczącą wystąpienia Komisji Europejskiej w sprawie czasu pracy kierowców pracujących na własny rachunek. Podana informacja w piękny
sposób uwypukla cały szereg kwestii, będących fundamentem funkcjonowania Unii
Europejskiej. Ich zrozumienie znacznie ułatwia poruszanie się np. w
problematyce dostępności funduszy europejskich na poszczególne rodzaje
projektów. Wszak nie od dziś wiadomo, że lepiej jest dmuchać na zimne niż się
sparzyć, a to, że dotąd nie wystąpił jakiś głośny przypadek konieczności zwrotu
dotacji nie znaczy, iż będzie tak zawsze i na wieki wieków. Przy czym
bynajmniej nie chodzi tu o kwestię zwrotu środków przez Polskę jako kraj, z
uwagi na ich niewykorzystanie, co o kwestię zwrotu przez konkretnego
beneficjenta, spowodowaną np. nieprzestrzeganiem przepisów o zamówieniach
publicznych lub innymi czynnikami, leżącymi po stronie tegoż beneficjenta.
Otóż warto podkreślić z całą mocą, że podwaliną
funkcjonowania Unii Europejskiej w warstwie gospodarczej jest wspólny rynek.
Najważniejszym zadaniem staje się tym samym harmonizacja warunków konkurowania
poprzez ujednolicanie reguł prawa, dotyczącego podejmowania i prowadzenia
konkretnych rodzajów działalności gospodarczej w poszczególnych krajach. To
właśnie bardzo dobrze widać we wspomnianym casusie czasu pracy kierowców –
Komisja wzywając państwa członkowskie do działań zapobiegających przekraczaniu
tygodniowego czasu pracy przez kierowców pracujących na własny rachunek nie
podnosi bynajmniej kwestii związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, a
właśnie z możliwością wystąpienia nierównowagi w warunkach prowadzenia
konkretnej działalności pomiędzy państwami członkowskimi.
Można przewrotnie spytać, jaki ma to związek z funduszami (w
domyśle – na rozwój transportu)? Przede wszystkim jest to pewien pryzmat
patrzenia na to, czym są fundusze unijne, czym jest realizowanie projektów z
wykorzystaniem wsparcia płynącego z Brukseli. Otóż – każdorazowo – realizacja jakiegoś
projektu jest ingerencją sektora publicznego (władzy) w swobodę rynkową, w
sytuację, która rozwijałaby się swoim torem, pozostawiona uczestnikom rynku.
Dla Komisji Europejskiej właśnie wolny rynek i niedyskryminujące warunki
konkurowania są celem nadrzędnym. Stąd duże zainteresowanie Komisji
Europejskiej np. harmonizacją zasad zamówień publicznych, dzięki czemu dąży się
do tego, aby w przetargu na realizację projektu rozbudowy sieci tramwajowej w X
co do zasady takie same szanse miał przedsiębiorca portugalski, szwedzki,
łotewski i austriacki. Choć z poziomu Brukseli można zablokować nawet
wewnątrzkrajowe inicjatywy, to dalece bardziej szefowie UE mają potężny oręż w
postaci możliwości wstrzymania dotacji w sytuacji, gdy jakieś państwo ułatwia
konkurowanie danemu podmiotowi, realizującemu projekt z wsparciem funduszy
unijnych!
Rozumiejąc prymat harmonizacji konkurencji w ramach
wspólnego rynku każdy podmiot, zainteresowany realizacją projektu rozwojowego
powinien przeprowadzić swoisty stres-test swojego pomysłu, zadając następujące
pytania:
1.
Czy mój projekt nie faworyzuje kogoś na wspólnym
rynku (np. poprzez preferencyjne warunki finansowania)?
2.
Jeśli tak: to czy jest podstawa prawna ku temu,
aby to faworyzowanie było dopuszczalne?
W przypadku transportu publicznego podstawowym aktem
prawnym, odnoszącym się do konkurencji na poziomie UE jest rozporządzenie
1370/2007. Zatem – w oparciu o jego zapisy – wyobrazić sobie można dwie
sytuacje, w których możliwa jest realizacja projektów w sposób nienaruszający
unijnych reguł konkurencji. Pierwszy sposób to realizacja projektu i następnie
zlecenie eksploatacji wytworzonego majątku w drodze wolnokonkurencyjnego
przetargu. Taki przykład najbardziej bliski sercu to oczywiście zakup autobusów
przez miasto i następnie zlecenie obsługi komunikacyjnej podmiotowi
zewnętrznemu przy użyciu tych pojazdów, ale w Europie Zachodniej są też
bardziej złożone przykłady realizacji projektów unijnych w oparciu o formułę
prywatnego operatora, wybieranego na szerokim rynku. Drugi sposób –
dopuszczalny właśnie dlatego, że jest wskazany w 1370/2007 – to powołanie do
życia operatora wewnętrznego. Od kreatywności beneficjentów zależy, czy uda im
się wypracować inne, bardziej elastyczne pomysły na pogodzenie ze sobą ognia i
wody, czyli realizację projektów rozwojowych przy jednoczesnym poszanowaniu
fundamentalnych zasad UE.
I na koniec jeszcze jedno – podniesiony tu aspekt funduszy
unijnych odnosi się do działań o charakterze służby publicznej. Środki unijne
na projekty komercyjne są dostępne na zupełnie innych zasadach, bowiem
wspierając przedsiębiorstwo sektor publiczny wręcz celowo poprawia jego
konkurencyjność, także na arenie europejskiej. Dlatego tutaj obowiązują nieco
inne zasady i wysokość dofinansowania jest uzależniona m.in. od wielkości
podmiotu. To naturalne, łatwiej się przebić na hiszpańskim rynku dużemu
potentatowi gospodarczemu z Niemiec czy Francji niż niewielkiej firmie cypryjskiej
bądź litewskiej.
więcej
Województwa
Popularne branże
- Budowlane materiały
- Budowlane usługi - specjalistyczne
- Produkcja spożywcza
- Spożywcze artykuły - detal
- Transport
- Transport samochodowy
- Odzież
- Budowlane usługi - ogólnobudowlane
- Ubezpieczenia - pośrednicy ubezpieczeniowi
- Instalacje elektryczne i teletechniczne
- Biura rachunkowe, księgowość, doradztwo podatkowe
- Wielobranżowe sklepy, hurtownie, przedsiębiorstwa
- Szkoły publiczne - podstawowe i gimnazja
- Komputery
- IT, Informatyka, sieci, komputery
- Pub / Bar / Gastronomia
- Architektoniczne biuro – Architekt – Biura projektowe
- Lekarze specjaliści - stomatologia, protetyka
- Samochody - mechanika i elektromechanika pojazdowa
- Meble - akcesoria - produkcja, sprzedaż
Promowane firmy
- Firma Handlowo-Usługowo-Produkcyjna "Rolbud" Stec Andrzej
- "Agdom" PHU. Pająk Krzysztof inż.
- "Asko-Sport" Radomska Spółdzielnia Pracy Przemysłu Skórzanego - Centrala
- "Atena" Sklep Konfekcji Damskiej. Nowak Bogumiła
- "Global Travel" Biuro Podróży. Scan Holiday Agent. Rainbow Tours Agent
- "HKM" Sp. z o.o. PUPH
- "Jbt Dekor" S.j. Podogrocki G. i Podogrocki T.
- "Kolporter" S.A. Kielce. Oddział w Radomiu
- Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej. Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 1 - Z-ca Komendanta
- Kwiaciarnia. Peczyński Zdzisław
- Lombard. "Anike" FHU
- "Magros" SC Żołądek Franciszka i Żołądek Marek - Biuro
- "Mark II" FH. Szczęsna Maria
- "Metalpol" S.C.
- "Nols" FHU. Sławiński Piotr
- "Outipol" Sp. z o.o.
- "Pol-Poż" S.C. Kołton Zdzisław i Kołton Artur
- "Poltur" Biuro Turystyczno-Ubezpieczeniowe. Puk Kazimierz
- Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A.
- TELEKOMUNIKACJA POLSKA SA - Sekcja Planowania i Budżetu
- "Tomi II" PHU. Tomala Joanna
- Transport Ciężarowy. Dziocha Robert
- Transport Ciężarowy. Sidorowicz Jan
- "Ulma" Zakład Usług Elektrycznych
- "Karol" Pawilon Handlowy. Kichman-Konik Krystyna
- "Dreal" PPHU Żagiell Irena i Witold
- Introligatorstwo. Witoszek Piotr
- "Sos Assistance" Pomoc Drogowa
- Zakłady Kuźnicze Sp. z o.o. - Dział Kadr
- "Kafejka" Bar W. Wzorek
Informacje
- Jak kupić złoto lokacyjne? My znamy odpowiedź
- Ulgi podatkowe – sprawdź jakie Ci przysługują
- Najlepsze lokaty bankowe. To nasz skrócony ranking
- Zmień dostawcę energii elektrycznej i płać niższe rachunki za prąd
- Ekspert: GUS marnuje ogromny potencjał gospodarczy
- Sędzikowski, prezes KW: nikt mi niczego nie narzuca
- ZF Friedrichshafen AG obchodzi 100-lecie istnienia
- Nowa koncepcja Lexusa
- Rozstrzygnięty jeden z największych przetargów na przewozy węgla
- Sąd oddalił pozew zbiorowy frankowiczów
- Pożar endogeniczny w kopalni Bielszowice w Rudzie Śląskiej
- Resort infrastruktury ma gotowy projekt Kodeksu budowlanego
- KRD: zatory płatnicze w eksporcie coraz mniejsze
- IFJ zamówił staje robocze dla terapii onkologicznej
- Emerytury albo zdrowie
- Lepsza kondycja budowlanki
- M-handel rośnie jak na drożdżach
- Track Tec myśli o akwizycjach w Europie
- Piloci linii Norwegian będą kontynuować strajk w poniedziałek
- "Przyklepanie" sprzedaży 50% udziałów ZF Lenksysteme dla Boscha