Efekt tunelu to nie tylko autostrady
Powiązania pomiędzy
sferą transportu a zagospodarowaniem przestrzennym są w zasadzie oczywiste,
choć bardzo różnorodne. Lektura założeń kolejowego rozkładu jazdy w Czechach na
przyszły rok prowadzi pod tym względem do bardzo ciekawych wniosków. Pomiędzy
Pragą a Ostrawą swoje przewozy ma zacząć prowadzić kolejny prywatny przewoźnik.
W godzinach porannych do Pragi pociągi będą odjeżdżać dosłownie co
kilka-kilkanaście minut. Oczywiście piewcy wolnej konkurencji cieszyć się będą możliwością
swobodnego wyboru środka transportu, zwolennicy konserwatyzmu kolejowego
utyskiwać będą na brak „jednej kolei, matki wszystkich kolejarzy”, utyskiwacze
na dolę zdezorientowanych brać będą w obronę nieszczęśników, którzy wsiądą do
pociągu jednego z przewoźników z biletem konkurencji, etatyści wreszcie
postulować będą wyłonienie jednego przewoźnika przez władzę publiczną w drodze
postępowania – które w tym przypadku powinno przyjąć formę odpłatnej koncesji.
To, co w tym
wszystkim bez wątpienia najlepsze, to fakt, że dzieje się to poza granicami
naszego kraju. Pozwala to na – niezależnie od głoszonych poglądów – na dość
chłodną analizę wszystkich aspektów całej sprawy. Zostawiając emocje na
przejściu granicznym jest to jednocześnie na tyle blisko, że różne informacje
dotyczące nawet obecnego stanu docierają do Polski z różnych stron i z różną
intensywnością.
Trasa kolejowa z
Pragi do Ostrawy jest jedną z bardziej obłożonych w Czechach i póki co jedyną,
na której w przewozach dalekobieżnych występuje bezpośrednia konkurencja o
pasażera. Owszem, lokalnie prywatni przewoźnicy obsługują wybrane relacje, w
tym nawet wybiegające poza granice kraju, ale nie odbywa się to w skali, z jaką
mamy do czynienia między Pragą i Ostrawą. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę,
jak daleko idące reperkusje niesie za sobą przedmiotowa sytuacja.
Po pierwsze rzuca
się w oczy fakt, że trzeci przewoźnik „atakuje” tę samą trasę, na której jest
obecny drugi przewoźnik (traktując Koleje Czeskie jako pierwszego). Zatem nie
mamy do czynienia z rozprzestrzenianiem się oferty „niezależnej”, lecz jej
koncentracją na jednym ciągu. Po drugie – występuje efekt sieciowy, polegający
w tym wypadku na uruchamianiu przez wszystkie podmioty pociągów kursujących
przez cały dzień, nie ograniczając się wyłącznie do godzin największego
zapotrzebowania. Po trzecie wreszcie we wszystkich rozpatrywanych przypadkach
mamy do czynienie z ofertą o wyraźnie lepszej jakości, o ile za punkt
odniesienia także dla prywatnych przewoźników uznać można połączenia Kolei
Czeskich na innych trasach.
Jak już wspomniałem
pozostawiając niejako na boku reperkusje rynkowe i systemowe opisywanego stanu
rzeczy można zadać pytanie, w jaki sposób sytuacja ta wpływa i wpływać będzie
na kwestie związane z zagospodarowaniem przestrzennym, szczególnie w
makroskali. W tym miejscu chciałbym postawić hipotezę, że możemy mieć do
czynienia ze swoistym „efektem tunelu” na kolei, występującym już w odniesieniu
do kolei konwencjonalnej, bez przekraczania 160 km/h. Skąd pomysł na
przyrównanie sytuacji z linii kolejowej Praga – Ostrawa do autostrady? –
przesłanek jest kilka.
Wkradająca się nieśmiało
peryferyzacja ma tu różne oblicza. Na pewno ilość składów przejeżdżających bez
zatrzymania wpływa na przejeżdżane miejscowości, takie jak choćby Czeska
Trzebowa, odpowiednik polskich Koluszek. Ale efekt tunelu to nie tylko
przejeżdżające bez zatrzymania pociągi – to także niedogodności wynikające z
ograniczonej przepustowości infrastruktury. Dotykają one mieszkańców mniejszych
miejscowości poprzez wydłużenie czasu przejazdu innych pociągów. Osobowe
składy, kursujące w lokalnych relacjach i korzystające z tych samych linii,
muszą nierzadko odczekiwać na węzłach i przepuszczać składy dalekobieżne. Ale
pod tym względem obfitość dalekobieżnych połączeń z Pragi do Ostrawy oddziaływa
także na resztę kraju – wykorzystanie najlepszych slotów przez pociągi na
głównej linii sprawia, że nieco dłużej jadą składy z np. z regionu zlinskiego
(ze Zlina czy Vsetina).
Może to są
drobnostki, ale powinny dawać do myślenia. A że dotyczą nas nie bezpośrednio –
to i lepiej, sprzyja to ostudzeniu emocji…
więcej
Województwa
Popularne branże
- Budowlane materiały
- Budowlane usługi - specjalistyczne
- Produkcja spożywcza
- Spożywcze artykuły - detal
- Transport
- Transport samochodowy
- Odzież
- Budowlane usługi - ogólnobudowlane
- Ubezpieczenia - pośrednicy ubezpieczeniowi
- Instalacje elektryczne i teletechniczne
- Biura rachunkowe, księgowość, doradztwo podatkowe
- Wielobranżowe sklepy, hurtownie, przedsiębiorstwa
- Szkoły publiczne - podstawowe i gimnazja
- Komputery
- IT, Informatyka, sieci, komputery
- Pub / Bar / Gastronomia
- Architektoniczne biuro – Architekt – Biura projektowe
- Lekarze specjaliści - stomatologia, protetyka
- Samochody - mechanika i elektromechanika pojazdowa
- Meble - akcesoria - produkcja, sprzedaż
Promowane firmy
- "Mabo" Usługi Transportowe-Handel. Skwara Marta
- "Bahar" FW. Cosgun Elżbieta
- Administracja Domów Komunalnych nr 1. Radomskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego "Administrator" Sp. z o.o.
- "Ceramic Studio"
- "Fotograf" Szepetowska Dorota
- Kancelaria Patentowa. Kalita Anna
- Kantor Wymiany Walut. Piekarczyk Marek
- "Kodak Express"
- "KPBP-BICK" Kieleckie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego S.A. - Centrala-sekretariat
- "Mada" PW Sp. z o.o. - Centrala
- "Panorama" SC - Sklep Mięsno-Wędliniarski. Kryczka Aneta
- Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego - Dziekan
- "Polmit" Gierałtowski Edward
- Prokuratura Okręgowa - Wydział Śledczy
- Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej - Centrala
- "Rossa" PH. Sklep z Bielizną Damską
- "Royal" Domy Towarowe. Salata Tadeusz - Sklep Meblowy
- "SAM Schulte" Sp. z o.o.
- "SM Logistic" Kotas Jacek
- Sprzedaż Artykułów Ogólnospożywczych
- "Statoil Polska" Sp. z o.o.
- Transport Ciężarowy. Sidorowicz Jan
- "Witkowski" Systemy Grzewcze i Instalacyjne. Długosz Paweł
- "Xata" Sp. z o.o.
- Zakład Optyczny. Jasiński Krzysztof mgr inż.
- "DSS Recykling" Sp. z o.o.
- "U Jana" Firma Handlowo-Usługowo-Gastronomiczna. Lężak Jan
- "Drewmet" PPHU. Tomiczek Andrzej mgr inż.
- Spółdzielnia Usług Rolniczych
- "Tans-Bus" Firma Przewozowa. Cieślar Jerzy
Informacje
- Jak kupić złoto lokacyjne? My znamy odpowiedź
- Ulgi podatkowe – sprawdź jakie Ci przysługują
- Najlepsze lokaty bankowe. To nasz skrócony ranking
- Zmień dostawcę energii elektrycznej i płać niższe rachunki za prąd
- Ekspert: GUS marnuje ogromny potencjał gospodarczy
- Sędzikowski, prezes KW: nikt mi niczego nie narzuca
- ZF Friedrichshafen AG obchodzi 100-lecie istnienia
- Nowa koncepcja Lexusa
- Rozstrzygnięty jeden z największych przetargów na przewozy węgla
- Sąd oddalił pozew zbiorowy frankowiczów
- Pożar endogeniczny w kopalni Bielszowice w Rudzie Śląskiej
- Resort infrastruktury ma gotowy projekt Kodeksu budowlanego
- KRD: zatory płatnicze w eksporcie coraz mniejsze
- IFJ zamówił staje robocze dla terapii onkologicznej
- Emerytury albo zdrowie
- Lepsza kondycja budowlanki
- M-handel rośnie jak na drożdżach
- Track Tec myśli o akwizycjach w Europie
- Piloci linii Norwegian będą kontynuować strajk w poniedziałek
- "Przyklepanie" sprzedaży 50% udziałów ZF Lenksysteme dla Boscha