Bezpieczeństwo wobec ograniczeń budżetowych
Ograniczenia budżetowe sfery publicznej, obecne w różnych
publikatorach o charakterze publicystycznym, w poważny sposób oddziałują na
funkcjonowanie i rozwój sfery transportu. Truizmem jest stwierdzenie, iż w
przypadku niedostatecznego finansowania następuje regres określonych funkcji
publicznych – otwarte pozostaje tylko pytanie, na jakim etapie potrzeb i
możliwości finansowych jesteśmy obecnie. Daleki jestem od stawiania
jednoznacznej diagnozy w tym zakresie, natomiast jeśli (podkreślam – jeśli!)
środki przeznaczone na finansowanie określonych zadań pozostają
niewystarczające (a można to, przynajmniej na poziomie pojedynczych funkcji czy
obiektów dość łatwo zweryfikować) to zadać należy otwarcie pytanie, czy
procesem zwijania należy sterować, tak aby nie następował on w sposób
niekontrolowany. I ponownie – wobec perspektywy na przykład zwiększenia
podatków – stajemy przed ewentualną alternatywą: czy stać nas na utrzymanie
określonego poziomu poszczególnych sfer życia, ale też – czy stać nas na to,
aby takich standardów nie utrzymywać.
Będąc dalekim od nadmiernego czarnowidztwa staram się
spoglądać na rzeczywistość w sposób do bólu realny, a oznacza to chęć choćby
teoretycznego rozważenia hipotetycznego scenariusza „a co by było gdyby” w
zakresie ograniczeń finansowania transportu i jego infrastruktury. I w takim
kontekście ścieżką awaryjną dla każdej sfery staje się jej ograniczanie,
obniżanie standardów, dopuszczanie rozwiązań prowizorycznych, „poluzowywanie
krawata”. Jak to może wyglądać w praktyce? No właśnie, problem jest w
zerojedynkowej rzeczywistości. O ile pewne zagadnienia mają charakter
skalowalny, mogą być rozpatrywane w postaci określonego procesu, kolejnych
następujących po sobie etapów, w zakresie których realizacja może następować z
określonym opóźnieniem lub w mniejszym zakresie, o tyle w pewnym – dość
znacznym – wycinku rzeczywistości możliwości takiej nie ma. Nie zbuduje się
bowiem linii kolejowej wysokich prędkości w postaci jednego toru, podobnie jak
trudno jest „zmniejszyć” zakres inwestycji autostradowej do standardu drogi
ekspresowej.
Najbardziej elastycznym polem działań wydaje się
eksploatacja. Tutaj szereg kosztów ma charakter zmienny i aż się prosi, by tak
mimochodem obciąć ostatni kurs tramwaju, cichaczem zlikwidować linię autobusową,
częściowo zastępując ją innym, choć mniej wygodnym i dostępnym połączeniem.
Efekty takich kroków są bardzo nęcące i – co ważne dla skarbników – niemal
natychmiast odczuwalne, widoczne w postaci cyferek w rozrachunku budżetowym. Na
dłuższą metę pojawiają się wątpliwości – owszem, motorniczy kończy zmianę
wcześniej, ale przecież za sprzątanie wagonu i tak płaci się tyle samo. Tutaj
pojawia się kluczowa kwestia wzajemnego stosunku kosztów stałych i kosztów
zmiennych w ogólnej puli koniecznych wydatków. Oszczędności eksploatacyjne
niekoniecznie muszą przejawiać się w opisanej powyżej, bezpośrednio
„poczuwalnej” dla użytkowników, formie. Patrząc globalnie budżet można łatać
np. ograniczając zakres zimowego utrzymania dróg lub obniżając standardy tego
utrzymania. Eufemistycznie ujmując, zawsze można zmniejszyć ilość soli w soli
podczas posypywania dróg.Jak widać możliwości jest wiele. No właśnie – księgowi mogą
zacierać ręce i domagać się wydłużenia (nawet nieznacznego, przy 100 wozach na
bazie jeden dzień wydłużenia to gigantyczna oszczędność) okresu pomiędzy
gruntownymi czyszczeniami pojazdów. Głośno będą przy tym stwierdzać „czy nas
stać” na to, aby mieć takie czy inne standardy… I dlatego pytanie trzeba
postawić dokładnie odwrotnie, mianowicie odpowiedzieć sobie „czy nas stać” na
to, aby obniżać standardy, aby likwidować komunikację, aby nie utrzymywać dróg.
Edukacja ekonomiczna społeczeństwa sprawia, że kwestia ta przestaje być
akademicką dyskusją, a staje się w większym stopniu realnym dylematem
politycznego wyboru. Oczywiście, że lepiej jest być pięknym i bogatym niż
brzydkim i biednym, ale – zwłaszcza na niższym poziomie samorządności –
społeczności są w stanie realnie ocenić swoje potrzeby i dostępne środki na ich
realizację. W ten sposób, niejako naturalnie, następuje priorytetyzacja od
tego, co jest absolutnym musem, poprzez te sfery, które powinny być w następnej
kolejności obsłużone aż do życzeniowych projektów, realizowanych w przypadku
pozostania w budżecie jakichś oszczędności poprzetargowych czwartego rzędu.
Ważne w tym miejscu jest zaakcentowanie, iż są takie sfery, w zakresie których
nie powinno być w żaden sposób miejsca na oszczędności i w zakresie których nie
stać nas na chodzenie na skróty. Podstawową taką sferą jest bezpieczeństwo.
więcej
Województwa
Popularne branże
- Budowlane materiały
- Budowlane usługi - specjalistyczne
- Produkcja spożywcza
- Spożywcze artykuły - detal
- Transport
- Transport samochodowy
- Odzież
- Budowlane usługi - ogólnobudowlane
- Ubezpieczenia - pośrednicy ubezpieczeniowi
- Instalacje elektryczne i teletechniczne
- Biura rachunkowe, księgowość, doradztwo podatkowe
- Wielobranżowe sklepy, hurtownie, przedsiębiorstwa
- Szkoły publiczne - podstawowe i gimnazja
- Komputery
- IT, Informatyka, sieci, komputery
- Pub / Bar / Gastronomia
- Architektoniczne biuro – Architekt – Biura projektowe
- Lekarze specjaliści - stomatologia, protetyka
- Samochody - mechanika i elektromechanika pojazdowa
- Meble - akcesoria - produkcja, sprzedaż
Promowane firmy
- Administracja Osiedla "XV-lecia". Radomska Spółdzielnia Mieszkaniowa im. Józefa Grzecznarowskiego
- "Akustic" PPHU. Stanik Mieczysław
- "Auto-Bazar" S.C.
- "City-Music" Rumieńczyk Jerzy
- "Eldorado" Sklep z Odzieżą Męską. "Eldorado" Zakład Produkcji Odzieży
- "Filtercon" Zakład Elektroniki Profesjonalnej Jan Frączek
- "Firley" PHU. Import-Export. Firlej Janusz
- GE Capital Bank S.A. - Biuro Kredytów
- Gospodarstwo Rolne. Antolak Katarzyna
- "Kameralny" Hotel
- Kancelaria Notarialna
- Kancelaria Notarialna S.C. Wajs Wanda i Wolbergier Sławomir
- "Kuratela" Ochrona Osób i Mienia
- Polcynk Sp. z o.o.
- "Meblopol"
- "Microcomp" Sp. z o.o.
- "Moda Polska" Dorosz Irena
- Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego. Instytut Ubezpieczeń i Prewencji
- Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej - Centrala
- Rejonowy Urząd Poczty
- "Rotax"
- "Sandra" Studio Kosmetyczne. Rębis Agnieszka
- "Solter" PW S.j. ZPCHR - Biuro
- Transport Ciężarowy. Dziocha Robert
- "Unitron" PW SC Zakład Usługowy AGD i RTV
- Cafe Éuropa Firmy "Kan Jan"
- "Marbit" FUH. Dziuroń Piotr
- "Poniwiec" Bar. Husar Jacek
- "Ustroń" S.A. Przedsiębiorstwo Uzdrowiskowe w Ustroniu - Zarząd
- Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. Oddział Wielkopolski Zakład Gazowniczy
Informacje
- Jak kupić złoto lokacyjne? My znamy odpowiedź
- Ulgi podatkowe – sprawdź jakie Ci przysługują
- Najlepsze lokaty bankowe. To nasz skrócony ranking
- Zmień dostawcę energii elektrycznej i płać niższe rachunki za prąd
- Ekspert: GUS marnuje ogromny potencjał gospodarczy
- Sędzikowski, prezes KW: nikt mi niczego nie narzuca
- ZF Friedrichshafen AG obchodzi 100-lecie istnienia
- Nowa koncepcja Lexusa
- Rozstrzygnięty jeden z największych przetargów na przewozy węgla
- Sąd oddalił pozew zbiorowy frankowiczów
- Pożar endogeniczny w kopalni Bielszowice w Rudzie Śląskiej
- Resort infrastruktury ma gotowy projekt Kodeksu budowlanego
- KRD: zatory płatnicze w eksporcie coraz mniejsze
- IFJ zamówił staje robocze dla terapii onkologicznej
- Emerytury albo zdrowie
- Lepsza kondycja budowlanki
- M-handel rośnie jak na drożdżach
- Track Tec myśli o akwizycjach w Europie
- Piloci linii Norwegian będą kontynuować strajk w poniedziałek
- "Przyklepanie" sprzedaży 50% udziałów ZF Lenksysteme dla Boscha