Szybko i tanio, czyli demitologizacja CMK
Od pewnego czasu wejście w życie nowego rozkładu jazdy stało
się wydarzeniem w dużej mierze medialnym. Witany konferencjami prasowymi,
fajerwerkami zapowiedzi przewoźników, porannymi wizytami najwyższych notabli na
dworcach kolejowych jest czymś w rodzaju narodowego święta, a wykaz
najistotniejszych zmian trafia pod strzechy każdego domostwa, stanowiąc
interesującą dla codziennej polityki alternatywę w dyskusjach przy wigilijnym
stole.
Mając na uwadze, jak wiele z pewnością publikacji na temat
rozkładu się ukaże, tak w prasie codziennej, jak i w fachowych, branżowych
periodykach, pozwolę sobie na drobną analizę pewnego wycinka transportowej
rzeczywistości. Chodzi połączenia Katowic z Warszawą. Choć nie jest to moja
ulubiona relacja, mam do niej pewien sentyment z racji dość częstego
korzystania i uważnie obserwuję zmiany w jej obsłudze, zachodzące na
przestrzeni lat.
Pierwszy raz tę odległość pokonałem trasą przez Koluszki,
całe wieki temu, gdy w rozkładach (sic! – dziś rzecz nie do pomyślenia)
widniała informacja o skomunikowaniu pociągów. Tak, tak, przez megafony
głoszono już w Katowicach, że pociąg do Łodzi jest skomunikowany w Koluszkach z
połączeniem do Warszawy. Informacja taka była też wizualizowana na
wyświetlaczach w Częstochowie. Udogodnienie zdawałoby się oczywiste, a
pokazuje, jak bardzo cofnęliśmy się w tak prostych, prozaicznych ułatwieniach
dla podróżnych… Później było jeszcze trochę podróży, niejednokrotnie z różnymi
przygodami – wszystkiego i tak nie da się opisać.
Każdy rozkład niesie jakieś nowości, wydaje się, że
najważniejszą zmianą, pewnego rodzaju symbolicznym znakiem czasów, jest
udostępnienie pociągu „Wełtawa” na tym odcinku do podróżnych krajowych (no,
formalnie także międzynarodowych, jadących z Czech). Nocne połączenie Pragi i
Moskwy staje się „pełnowartościowym” pociągiem także w przypadku realizacji
przejazdów ze Śląska do Warszawy i z powrotem, poprzez dołączenie do składu
krajowych (quasi) wagonów z miejscami do siedzenia.
Zmiana ta ma jednak charakter fundamentalny, wpisuje się bowiem
w powolne przełamywanie kolejnych barier w zakresie ekonomicznego podróżowania
po Centralnej Magistrali Kolejowej. Jeszcze kilka lat temu chcąc dojechać do
stolicy nie rujnując budżetu konieczne było rozważenie następującej
alternatywy: wczesnoporanny Chopin jadący z Wiednia, wymagający pobudki o iście
katorżniczej porze, albo jazda tradycyjną trasą, przez Koluszki. Inna sprawa,
że wówczas przez Koluszki jechało się niewiele dłużej niż obecnie przez
Włoszczową Północ.
Niemniej jednak na firmamencie pojawiały się kolejne
jaskółki, umożliwiające dogodne przejazdy między Śląskiem a Warszawą. Nie
zawsze godziny były idealne, czasem tani pociąg jechał w kierunku przeciwnym do
głównego ciążenia (co z marketingowego punktu widzenia jest oczywiste),
przejściowo pojawiały się ograniczenia.
Teraz jednak wiele wskazuje na to, że pękł pewien mur –
bowiem Wełtawa to już nie pociąg o niedogodnej godzinie, to już nie pociąg
substandardowy, to już nie pociąg wymagający porannej gimnastyki z tramwajami
wyjeżdżającymi z zajezdni. Wespół z innymi połączeniami Wełtawa wpisuje się we
w zasadzie dwugodzinny takt „tanich” pociągów z Katowic do Warszawy w godzinach
porannych. I staje się to w ramach połączeń przewoźnika, który do niedawna
wzbraniał się przed uruchomieniem czegokolwiek innego niż ekspres Centralną
Magistralą Kolejową. Alternatywa dla ekspresów stała się tym samym realna i
udostępniona w godzinach, w których rzeczywiście występują największe potrzeby
na rynku. Pozostaje obserwować, jak sytuacja ta przełoży się na wyniki
przewozowe: na globalną liczbę pasażerów, na utarg generowany w poszczególnych
segmentach rynku i… na ewentualne dalsze zmiany strategii rynkowej. W
kontekście wprowadzenia do eksploatacji składów zespolonych jakieś zmiany
raczej na pewno nastąpią.
więcej
Województwa
Popularne branże
- Budowlane materiały
- Budowlane usługi - specjalistyczne
- Produkcja spożywcza
- Spożywcze artykuły - detal
- Transport
- Transport samochodowy
- Odzież
- Budowlane usługi - ogólnobudowlane
- Ubezpieczenia - pośrednicy ubezpieczeniowi
- Instalacje elektryczne i teletechniczne
- Biura rachunkowe, księgowość, doradztwo podatkowe
- Wielobranżowe sklepy, hurtownie, przedsiębiorstwa
- Szkoły publiczne - podstawowe i gimnazja
- Komputery
- IT, Informatyka, sieci, komputery
- Pub / Bar / Gastronomia
- Architektoniczne biuro – Architekt – Biura projektowe
- Lekarze specjaliści - stomatologia, protetyka
- Samochody - mechanika i elektromechanika pojazdowa
- Meble - akcesoria - produkcja, sprzedaż
Promowane firmy
- "Amikos" Zakład Fryzjerstwa Profesjonalnego Aneta Mikos
- Apteka. Fąfara Anna mgr farmacji
- "ATS" Internet Serwis SC
- "Auto-Transport A.G." Glibowski Andrzej
- "Dakmet" PW Sp.j. Dzik Jerzy, Dzik Marek i Dzik Mirosław - Dział Produkcji
- "Danko" PPHU. Kowalczyk Danuta i Kowalczyk Edward. Gabinet Kosmetyczny
- "Danpol" PPH Stanisaw Danielak
- "Fresh" Salon Fryzjersko-Kosmetyczny. Wlazło Anna
- "Lineart" Sp. z o.o.
- "Login" S.C.
- "Lukrecja" Cukiernia S.C.
- "Mini Bazar" SC Ciurak Elżbieta i Ciurak Janusz
- Piekarnia. Lech Gajda i Synowie
- "Radkol" PHU S.A.
- Radomski Szpital Specjalistyczny im. dr Tytusa Chałubińskiego - Centrala
- "Roma" PPHU
- Skup i Sprzedaż Walut. Gutkowski Stanisław
- "Społem" Powszechna Spółdzielnia Spożywców - Prezes Zarządu
- "Sztyw-But" SC Gutkowski Jerzy i Wietrzyński Bogdan - Dział Produkcji
- Telecommunication Center Mobile Sp. z o.o. - Salon Sprzedaży
- "Wiraż" PW. Tarasińska Wiesława i Tarasiński Marek
- Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Warszawie. Delegatura w Radomiu
- Wojewódzki Szpital Specjalistyczny - Dyżurka Położnych
- "Podkarpacie" Grupa Transportowa. Sp. z o.o.
- Doradztwo i Pośrednictwo Ubezpieczeniowe. Chraścina Karol mgr
- "Inwestbud" J.v. Sp. z o.o.
- "Legwan-A" PPHU. Cieślar Henryk
- "M&P" Przedsiębiorstwo Prywatne. Brych Zbigniew mgr inż.
- Sklep Wielobranżowy. Mrozek Małgorzata
- Usługi Elektryczne. Kostka Ilona i Kostka Dariusz
Informacje
- Jak kupić złoto lokacyjne? My znamy odpowiedź
- Ulgi podatkowe – sprawdź jakie Ci przysługują
- Najlepsze lokaty bankowe. To nasz skrócony ranking
- Zmień dostawcę energii elektrycznej i płać niższe rachunki za prąd
- Ekspert: GUS marnuje ogromny potencjał gospodarczy
- Sędzikowski, prezes KW: nikt mi niczego nie narzuca
- ZF Friedrichshafen AG obchodzi 100-lecie istnienia
- Nowa koncepcja Lexusa
- Rozstrzygnięty jeden z największych przetargów na przewozy węgla
- Sąd oddalił pozew zbiorowy frankowiczów
- Pożar endogeniczny w kopalni Bielszowice w Rudzie Śląskiej
- Resort infrastruktury ma gotowy projekt Kodeksu budowlanego
- KRD: zatory płatnicze w eksporcie coraz mniejsze
- IFJ zamówił staje robocze dla terapii onkologicznej
- Emerytury albo zdrowie
- Lepsza kondycja budowlanki
- M-handel rośnie jak na drożdżach
- Track Tec myśli o akwizycjach w Europie
- Piloci linii Norwegian będą kontynuować strajk w poniedziałek
- "Przyklepanie" sprzedaży 50% udziałów ZF Lenksysteme dla Boscha