Płać za dwa - reszta gratis!
Podwyżki cen biletów w transporcie publicznym są zjawiskiem
oczywiście nader piętnowanym w mediach, ale z drugiej strony dość naturalnym.
Drożeje także kiełbasa, jajka i cukier. Średnio mnie ruszają informacje
dotyczące tego, ile w stosunku względnym lub bezwzględnym podniesiono ceny za
przejazd z X do Y czy też za bilet miesięczny w X lub Y. Natomiast źródłem
przemyśleń może być coś zupełnie innego – analiza porównawcza cen biletów.
Ostatnia podwyżka, wprowadzona w Olkuszu, każe mi postawić
pod dyskusję bardzo kontrowersyjną tezę – w małych ośrodkach bilety jednorazowe
można zlikwidować. Od razu mówię, że teza ta średnio pasuje do Olkusza, gdzie jest
mnóstwo linii wybiegowych, obsługujących pobliskie gminy (w tym jedną w innym
województwie). Tego rodzaju komunikacja „quasi-PKS” nie podchodzi pod mój tok
myślenia. Ale wróćmy do małych miast…
Co do zasady każdą potrzebę przewozową realizuje się
dwukierunkowo. Wyjątkiem jest przejazd z porodówki do mieszkania oraz ostatni
przejazd karawanem. Nie stanowią żadnego wyjątku potrzeby przejazdowe w
komunikacji miejskiej, gdzie zwyczajowa podróż z domu do celu podróży wiąże się
z podróżą powrotną. Nie jest to nic odkrywczego. Natomiast w zestawieniu z
wynikami ostatnich podwyżek w Olkuszu – już rzuca trochę inne światło.
W Olkuszu cena jednorazówki (w mieście) wynosi 2 złote. Za
dwukrotność tej kwoty można kupić bilet jednodniowy. Mając na uwadze, że
zgodnie z logiką niemal wszyscy korzystający z komunikacji jeżdżą „w tę i z
powrotem” w ciągu jednego dnia, bilet jednorazowy przestaje być atrakcyjny.
Nieliczne wyjątki to ludzie, którzy przyjadą na kilka dni w odwiedziny i muszą
dostać się z dworca do celu (a po kilku dniach z powrotem) oraz tacy, którzy
akurat odwieźli samochód do mechanika i muszą jakoś wrócić z warsztatu.
Idea „przywiązania” klienta do komunikacji wcale nie jest
nowa – w końcu na tej właśnie zasadzie działają bilety miesięczne. Ale
całkowite odejście od jednorazówek na rzecz dobówek byłoby ogromną rewolucją
(od razu mówię – w Olkuszu raczej nierealną). Dla znakomitej większości wydatki
by się nie zwiększyły, co najwyżej skorzystaliby z autobusu także poza swoimi
podstawowymi potrzebami (rzecz wręcz niesłychana!).
„Przywiązywanie” klienta także w odniesieniu do biletów
krótkookresowych jest bardzo ważne. W malutkim Plauen już dziesięć z górką lat
temu wprowadzono „bilet na dobry wieczór”, gdzie za ułamek ceny podstawowej
jeżdżąc wieczorem można było korzystać z tramwajów do woli. Tego rodzaju zmiana
świadomościowa w polskich realiach jest potrzebna. Na ile od razu w sposób
rewolucyjny – trudno powiedzieć. Niemniej obecna sytuacja, w której nierzadko
dobowe bilety dostępne są wyłącznie na położonej z dala od miasta zajezdni i
tylko w dni robocze między siódmą a piętnastą jest kuriozalna, tego rodzaju
bilety powinny być w jak najszerszej dystrybucji. Równocześnie ich cena powinna
być w jak największym stopniu zachęcająca – dla małych miast zdecydowanie nie
powinna przekraczać dwukrotności ceny jednorazowego przejazdu.
więcej
Województwa
Popularne branże
- Budowlane materiały
- Budowlane usługi - specjalistyczne
- Produkcja spożywcza
- Spożywcze artykuły - detal
- Transport
- Transport samochodowy
- Odzież
- Budowlane usługi - ogólnobudowlane
- Ubezpieczenia - pośrednicy ubezpieczeniowi
- Instalacje elektryczne i teletechniczne
- Biura rachunkowe, księgowość, doradztwo podatkowe
- Wielobranżowe sklepy, hurtownie, przedsiębiorstwa
- Szkoły publiczne - podstawowe i gimnazja
- Komputery
- IT, Informatyka, sieci, komputery
- Pub / Bar / Gastronomia
- Architektoniczne biuro – Architekt – Biura projektowe
- Lekarze specjaliści - stomatologia, protetyka
- Samochody - mechanika i elektromechanika pojazdowa
- Meble - akcesoria - produkcja, sprzedaż
Promowane firmy
- "Wiaderek" Hurtownia Materiałów do Produkcji Mebli
- "Agrimpex-B" PHU
- "ABet" sp. z o.o.
- Artykuły Przemysłowe. Cholewa Stanisław
- "Benerat i Syn" Przedsiębiorstwo Usługowo-Produkcyjno-Handlowe S.C. Benerat Jacek i Benerat Maciej
- "Cad-Profi" Sp. z o.o.
- "Centrobudex" PHU SC
- "Ewamed" NZOZ
- "Glass" Hotel & Restauracja
- "Harctur" Sp. z o.o.
- "Lot" Polskie Linie Lotnicze S.A. - Kierownik
- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - Dział Pracy Socjalnej Rejon nr 4
- "Paskom" Piotr Sukiennicki
- "Pestka" PH. Kielich Elżbieta
- "Promesa" Biuro Rachunkowe. Narożnik Marta
- "Samopomoc Chłopska" Spółdzielczy Bank Rozwoju w Warszawie. Oddział w Radomiu
- "Sita Radom" Sp. z o.o.
- "Top Service" Przedsiębiorstwo Wytwórczo-Usługowo-Handlowe. Kotlonek Zdzisław
- "Tornado" PPH. Staniszewski Zbigniew
- "Tumar" PPHU. Tusiński Marian
- "Uniqa" Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. - Akwizycja Ubezpieczeń
- Visual Design Studio. Jabłoński Karol
- "Wak-Op" Produkcja-Usługi-Handel. Waga Katarzyna
- "Zetrad" PPH. Tomaszczyk Zenon
- "Anbo" FUH. Siedlaczek Andrzej
- "Gazela" Biuro Turystyczno-Handlowe. Lisowska-Demel Renata i Demel Stanisław
- "Muflon" Ośrodek Rehabilitacyjno-Wypoczynkowy. "Karor" S.j.
- Państwowy Instytut Hydrologiczno-Meteorologiczny
- Posterunek Policji
- ZUH. Januszewski Jerzy
Informacje
- Jak kupić złoto lokacyjne? My znamy odpowiedź
- Ulgi podatkowe – sprawdź jakie Ci przysługują
- Najlepsze lokaty bankowe. To nasz skrócony ranking
- Zmień dostawcę energii elektrycznej i płać niższe rachunki za prąd
- Ekspert: GUS marnuje ogromny potencjał gospodarczy
- Sędzikowski, prezes KW: nikt mi niczego nie narzuca
- ZF Friedrichshafen AG obchodzi 100-lecie istnienia
- Nowa koncepcja Lexusa
- Rozstrzygnięty jeden z największych przetargów na przewozy węgla
- Sąd oddalił pozew zbiorowy frankowiczów
- Pożar endogeniczny w kopalni Bielszowice w Rudzie Śląskiej
- Resort infrastruktury ma gotowy projekt Kodeksu budowlanego
- KRD: zatory płatnicze w eksporcie coraz mniejsze
- IFJ zamówił staje robocze dla terapii onkologicznej
- Emerytury albo zdrowie
- Lepsza kondycja budowlanki
- M-handel rośnie jak na drożdżach
- Track Tec myśli o akwizycjach w Europie
- Piloci linii Norwegian będą kontynuować strajk w poniedziałek
- "Przyklepanie" sprzedaży 50% udziałów ZF Lenksysteme dla Boscha